tisdag 26 juli 2016

Om sanningen ska fram... del 4

Efter en tids tystnad är det igen dags för en splitterny intervju och denna gång är det ingen mindre än Judith Wyder som ställer frågorna. Ifall man vill ha fortsättning på serien får man lämna förslag i kommentarsfältet
(Foto: Ascen Perez + www.judithwyder.ch)

Vad har gjort att du började orientera? Och vad gjorde att du stannade kvar?
Jag började orientera tack vare en kompis, som sa att orientering är mycket intressantare än jogging som träningsform. Jag fortsatte med orienteringen för det är bra motionsform och för alla roliga tävlingsresor.

Hur ofta tränar du orientering i veckan?
Jag orienterar 1-2 gånger per vecka, sedan styrketränar jag 2-3 gånger och "vanlig" löpning 1-2 gånger i veckan. På vintern blir det mera skidåkning än löpning/orientering.

Vilket tips som gäller träning och orientering är det som du har mest nytta av? Och av vem har du fått det?
Min kompis Jens Jern hjälpte mig att göra ett vettigt träningsprogram när jag började. Det han poängterade som jag tycker är viktigast än idag är att variera löpträningen tillräckligt: Snabba vs långsamma och långa vs korta länkar samt även tyngre och lättare träningsveckor. Han påpekade också att man måste styrketräna för att må bra, men det förstod jag först efter att jag började få problem... Orienteringsteknik har jag lärt mig främst genom att gå genom vägval och bommar med kompisar efter träning/tävling, så tipsen har kommit sakta men säkert.

Hur motiverar du dig att gå ut och träna/röra pà dig när det är mörkt och kallt på vintern?
Jag har alltid ett mål i sikte som jag tränar inför och det brukar räcka som motivering. På vintern är det oftast ett långlopp någonstans och på sommaren en orienteringsvecka eller längre tävling. I vintras monterade jag en gammal roddmaskin på väggen i vedlidret, där jag kunde träna stakning när det var för kallt ute.

Vad är ditt personliga mål på O-Ringen?
Tyvärr kommer jag inte kunna delta på O-Ringen i år, men mitt mål är att någon gång vara med. Mina allmänna mål för orienteringsveckor är att få godkänt resultat alla dagar och helst inte bli sist.

I hur många länder har du orienterat?
Jag kom just hem från en orienteringsvecka i Spanien, så nu är jag upp i 12 olika länder

Vilken skog/stad skulle du vilja orientera i som det inte ännu finns en karta?
Det är en väldigt svår fråga... Antar att alla intressanta städer redan har en sprintkarta fastän jag inte sprungit där, t.ex. Venedig, Gibraltar, Visby, Marrakech. Sedan igen har jag ju aldrig hittat mitt ut i skogen utan orienteringskarta. Måste vara någonstans där jag skidat på vintern, t.ex Obertillach i Österrike eller Mouthe i Frankrike

1 kommentar: