måndag 21 december 2015

Om sanningen ska fram... del 3

Tredje delen är helt färsk och har inte blivit publicerad någonstans tidigare. Maja Alm har varit på förslag redan länge, men efter en kanonsäsong i år så var det äntligen dags. Ifall man vill ha fortsättning på serien får man lämna förslag i kommentarsfältet.

(foto: T. Utzon + TOW2015)

Gik din sæson i 2015 som planlagt?
Individuellt hade jag en bra säsong, med 48e plats på Ultralånga FM som höjdpunkt, men stafetterna var det endast Jukola som jag sprang i ett lag med godkänt slutresultat. I alla andra stafetter har mitt lag blivit diskat (fastän jag är nöjd med insatsen på egen sträcka) eller så platsade jag inte i något lag.

Det er motiverer mig til at løbe orienteringsløb er, at blive bedre samtidig med at jeg synes det er virkelig sjovt. Hvad motiverer dig?
Min främsta motivering är att jag vill hålla mig i form och orientering är mycket bra träning. Dessutom är det alltid spännande i skogen och skoj att jämföra mellantider efteråt. Jag hade aldrig börjar om det inte vore för orienterande vänner och knappast fortsatt utan gemenskapen i gänget.

Jeg har løbet orienteringsløb i 28 forskellige lande, her i blandt Finland. Har du løbet i Danmark og andre lande udenfor Finland?
Jag har tyvärr inte orienterat i Danmark ännu, men förutom Finland i följande länder: Sverige, Norge, Storbritannien, Italien, Österrike, Ungern, Kroatien, Slovenien och Estland

2015 blev jo året, hvor Søren Bobach mødte en bjørn i Canada. Har du nogensinde mødt en bjørn eller andre farlige dyr i de finske skove?
Inget så farligt som en björn har jag sett i skogen, men älgar, rådjur, ormar och en ilsken tjäder. Dessutom sprang jag på kossor i Österrike och ett par vildsvin i Ungern, men tror det var ungar eftersom de var rätt små.

Min yndlingsdistance er jo sprint. Hvad synes du om sprint?
Jag är inte tillräckligt snabb för sprint, varken i benen eller kartläsningen. Dessutom är det frustrerande att hela tiden fundera var det är tillåtet att springa, så man inte blir diskad. Jag springer hellre långa uthållighetsdistanser i skogen, där man inte behöver kolla kartan var man till exempel får hoppa nedför ett stup.

Min hurtigste tid på 5000 m er 16.28. Hvad er din bedste tid?
Har inte testat springa 5000m, men sprang en 10km tävling på 45min i sommar. 16.28 ska jag försöka slå någon gång...

Jeg fik i dag et spørgsmål fra et lille barn om, hvor mange autografer jeg havde skrevet hele mit liv. Jeg svarede måske 5000.
Hvor mange autografer har du skrevet?
Jag har inte skrivit riktigt lika många som du (om man inte räknar kassakvitton), men minns faktiskt jag har skrivit 1...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar