måndag 6 juni 2011

Hur gick det sen i Norge?

Stifinner'n var en väl genomtänkt grej med 4 underbara kartor och en dålig för cykelorientering. Jag tänkte jag börjar med den kortaste och sedan kollar om jag orkar hela eller halva av kartan intill. Hoppade på t-bane linje 3 och åkte till ändstationen Sognsvann. Bytte om, packade båda kartorna (A3+) i samma plast och tog en gelflaska stor som en handgranat med. Joggande till första kontrollen (ca 1km) som uppvärmning. Började plocka kontroller bland hundar, ungar och en och annan riktig orienterare. Första 5 kontrollerna var samlade i sydöstra delen av kartan och sedan var det 1,5km till de resterande 5 i nordvästra delen. På denna transportsträcka, medan jag tankade gel och kollade följande kontroller, ser jag plötsligt WC-papper liggandes här och där bland buskarna. Började titta ner på marken och märkte att bredvid WC-papprena låg använda kondomer i mängd och massor. Ojdå, tänkte jag och fortsatte lättad över att jag inte sprang på någon som höll på just då. Jag hade ställt alarm på 1h efter start så jag skulle veta lite hur länge jag varit ut. "1h och endast hälften av kontrollerna hittade?!", tänkte jag förundrat och tvingade ner lite mer gel. Skippade tanken på kartbyte för att undvika uttorkning. Ökade farten igen efter 6:e kontrollen och började känna hur härligt träningen satt i både ben och huvud. Bommade stort 5-8 minuter på 8:de kontrollen eftersom jag började bli ofokuserad. Mer gel och tog mig felfritt fram till sista kontrollen. 1,5km sandväg till "mål" på parkeringen där jag hade bytt om och jag dundrade iväg för allt vad benen höll. Joggande människor passerades så det bara blåste om det och till och med en och annan cyklist fick se sig besegrad när jag spurtade mot mitt mål. När jag stannade vid målet så svartnade det för ögonen... Jag satte mig ner och hällde i mig en halv liter vatten samtidigt som jag rev av mig kläderna. Skakade lite förstånd i skallen och joggade ut i vattnet iförd boxers. Vilken känsla att kasta sig i det iskalla vattnet! Snabbt upp tillbaka och torka sig. Oj vilken härlig dag... 2h orientering i solskenet, men är inte riktigt säker på kilometertiden. Testade mäta räta linjer mellan kontrollerna och kom till 8,5-9km.

På kvällen när jag berättade om mitt gummifynd i skogen så fick jag höra att de lämnats där av män som tycker om andra män. Det var nämligen en nudiststrand vid den mindre av sjöarna och där samlades dessa muntra gossar. När de hittade någon de tyckte extra mycket om så gick de till skogsdungen och vuxenkramades, därav den enorma mängden gummiavfall.

Denna karta skulle sedan bli den ända jag sprang, eftersom de andra dagarna var så varma att vi bara spelade volleyboll och simmade. Att ge sig ut i skymningen i gummiskogen kom inte ens på tanken. Lördag kväll besteg vi HolmenKollen, vilket ser ganska bedrövligt ut sommartid. Men utsikten var enastående i alla fall.

//Mattis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar