fredag 4 maj 2012

"Att förlora mot en finne..."

Det är svaret de flesta svenska orienterare skulle ge på frågan: "Vad är din värsta mardröm?" Detta faktum har bevisats empiriskt i flera oberoende undersökningar. Vi finländare har dock inte samma mindervärdeskomplex, utan klarar av att förlora mot vilka nationaliteter som helst i en orienteringstävling utan att påverkas nämnvärt. Detta ger oss finska orienterare alltså en enormt bra position att slå ifrån, helt utan insats.

Inspirerad av denna upptäckt beslutade jag mig att ta saken i egna händer och försöka vinna över en svensk orienterare. Lat och upptagen som jag är, så tänkte jag begränsa mina försök till tävlingar i Finland. Efter intensivt detektivarbete och ett par insider-tips hittade jag 4 möjligheter på 2 veckor att visa svenskarna var skåpet ska stå. Redan bekräftade uppgifter är att Anders Axling, känd för sin kämparglöd och hunger, ska ställa upp i Kärppäjahti 12.5 och YKVn kevätkeskimatka 13.5. Ännu obekräftade rykten är att Pål Skogtjärn, känd för sitt gentlemannamässiga uppträdande och går i Finland under namnet Tukkajumala (hårguden), skall ställa upp i Prisma-rastit 17.5 och Karkki-rastit 19.5.

Undertecknad lovar härmed att ställa upp i ovannämnda tävlingar och göra sitt yttersta för att vinna över dessa svenskar. Rapportering här på Kapakkan följer...

Högaktningsfullt,
Mathias Karlå

4 kommentarer:

  1. Det är lätt att vara kaxig innan...

    /Axling

    SvaraRadera
  2. Oj vad kul! Hur gick det mot Axling då? Vem vann? Jag kommer direkt från båten i Åbo till Prisma Rastit. Får kanske ta det lugnt kvällen innan.

    /Pål

    SvaraRadera
    Svar
    1. Axling var hårdare än mig denna gång, men någon seger lyckades han inte ta. Mera ingående analys samt länk till resultat i nya inlägget. Jag började bli orolig att du inte skulle våga dyka upp efter att jag avslöjat mina planer... Tyvärr har någon amatör underskattat min slagkraft och jag får inte springa i elit klassen på Prisma-rastit. Blir väl att jämföra km-tid eller nåt. I Karkki-rastit finns ingen elit-klass, så där får vi i alla fall springa i samma klass. Ses!

      Radera
  3. Nej, tyvärr ingen seger i tävlingarna, men däremot blev det två stabila svenska vinster över den kaxiga finnen :)

    Jag var ju lite orolig före första dagens start, då man aldrig vet vad som kan ha hänt under en hel vinters träning, så det var nog en skön känsla när jag sen sprang ikapp Karlå 8 minuter på tio minuters löpning :)

    SvaraRadera