fredag 18 maj 2012

Mellandagstankar, inför Karkki-rastit

Katastrofen som underteckad råkade ut för i Prisma-rastit kan bara jämföras med Sveriges katastrof i hockey-VM...
Psykologiskt började detta genast jag fick reda på att jag av någon oförklarlig anledning inte fick springa i elit-klassen med Pål. Motivationen föll ett par pinnhål redan då och med världens hösnuva på tävlingsdagen var det inte någon taggad löpare som lufsade till start. Redan till första kontrollen brakade helvetet lös: 15min bom med alla kryddor: Underteckand hamnade söka sig tillbaka mot start för att få en ny start. 2an missades sedan med 5min pga. grubblande varför jag missade 1an. Resten av loppet gick bra, men farten i den lättlöpta terrängen bromsades av hösnuvan som effektivt ströp syretillförseln till ett minimum. Funktionärerna höll på att plocka undan när jag kom spurtande över ängen. Av tidtagningsteamet fick jag sen det glada beskedet: "OK...du är inte ens sist!" 5,7 km på 1h 41min (17,7min/km) räknas ändå som en katastrof, fastän man inte kom sist. Hem och slicka såren samt bota hösnuvan med Fernet.
Hur gick det då för Pål? Mycket bättre, men ingen seger för honom heller. 23e plats med tiden 44min (6,3km = 6,9min/km). Pål har inte varit anträffbar för någon kommentar, men jag antar han själv kommenterar detta snart. Vann gjorde Sibbo-Vargarnas Jörgen Wickholm på 37min och övriga löpare värda att nämna är Femmans Otto Sund, som knep en hedersvärd 4e plats.

Vad är då förväntningarna inför Karkki-rastit? Jag antar skillnaden i km-tid kommer att jämnas ut märkbart, men Pål verkar för tillfället vara marginellt starkare i löpningen, främst på grund av min kraftiga hösnuva. Eftersom undertecknad startar 10.07 medan Pål har starttid 10.51 kommer Pål även kunna dra fördel av den senare starten, men kan han med dessa två äss i rockärmen hinna jaga ikapp på 11,1km? För att detta ska ske måste skillnaden i km-tid vara minst 4min/km till Påls fördel. Kommer vi få se en spurtstrid på målrakan, trots 44min skillnad i starttid? Själv hoppas undertecknad vara ombytt och med en kisamakkara i handen när Pål kommer instormande mot mål, men det hänger mycket på dagsformen.

Host & snörvel,
Mathias

PS. Doktorn sa att varken vila eller sprit hjälper mot allergi, så det är full fart som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar