tisdag 24 maj 2011

Ultralånga 2011: en njutning utan dess like

För att ge lite kontrast till Beckis mardrömshistoria skall jag skildra min egen resa genom årets ultra kontroll för kontroll. För att visa att det går att njuta sej runt denna bana, att kramp i hela kroppen inte är den enda vägen att gå, att man kan vara glad och relativt pigg i mål.

Det gäller självklart att träna lite inför detta lopp. Själv hade jag haft denna dag i baktankarna enda sedan oktober 2010. Detta var mitt första stora mål för säsongen, kulmineringen av vårsäsongen. Har varit ganska ofokuserad på annat hela veckan innan. I det undermedvetna har nerverna stramats åt inför denna urladdning. Det är en lång bilfärd ner till Joensuu på fredag, men väl framme kör jag och Mathias Lund en kort kvällslänk för att skaka loss bilsittarsegheten ur benen.

"Dagen före ultra är den dag på året man blir pissnödig lika många gånger som under en normal vecka..."

Vätsketankningen är en hel vetenskap i sej, livsviktig! Så på den stora dagen vid TC ställer vi oss i ordning för att dra iväg till bussen som kör oss till startplatsen. Den privata flaskan vid varvningen placeras ut på en stubbe. Det är trångt vid kartplanket men det går. Startskottet ljuder och landets 63 tuffaste orienterare ger sej iväg på årets längsta bana.

K-1
Bara att kolla kontrollen och ställa sej i ledet, en bit väg, över en smal mosse, upp för första backen, mera mosse och pang där sitter ettan. Ser Beckis rygg några meter framför mej, samma början.

1-2
Mera mosse, klungan jag springer i går kanske en aning hårt med tanke på att det är 25.4km kvar. Efter mossen far vi över en vägstump och äntrar dagens andra backe. Över toppen, ner på andra sidan, en liten brant längst ner i den motsatta sluttningen. Beckis rygg ca 20m framför, bra klunga.

2-3
Upp tillbaks på backen, sprigner högst upp längs med backen mot nästa, mycket fin terräng här. För första gången via kontroll 112 vid branten, skall där via två gånger till.

3-4
Ner för backen över vägen och dagens fjärde och första riktiga stigning. Det är något tungt uppför här och pulsen går för hög. Ryggarna framför mej försvinner in bland träden och backen fortsätter. Här gör jag dagens första miss och följer några ryggar jag tror hör till samma klunga. Stämmer kanske men jag borde kollat noggrannare på kartan. Jag kommer 150m fel. Läser dock fast mej direkt och vänder mot den egna kontrollen. Svär tyst för mej själv då jag stämplar men detta var nog bara bra. Klungan slapp iväg nu och jag är ganska ensam, men jag får börja koncentrera mej på egen farthållning och börjar metodiskt arbeta ner pulsen till en hållbar nivå.

4-5
Fin terräng, det går lite upp och ner och jag springer över några mossar. Stämplar första gången på den lilla höjden mitt i mossen som jag skall återvända till 2 gånger till. I något skede under första slingan kollar jag på kontrollangivelsen, 3.8km??? Det betyder ju att sista slingan kommer att vara över halva banan!! Ojojoj...

5-6
Ner för backen, runda en höjd 50m, snedda ut över en mosse, hoppar över två diken och fortsätter på skrå i högersluttningen av en liten höjd in till kontrollen. Nu är jag inte ensam längre, tror det är Tuomo Laine som stämplar strax bakom mej.

6-7
Det är bara att harva vidare, det kommer en stigning till, har tappat räkningen nu. Ner i sluttningen, längst ut på en liten höjd och in mot kontrollen, håller dock aningen sned kurs och har svårt att tolka terrängen, hamnar ca 70m från kontrollen i ett stenfält. Vänder blicken uppåt och ser skärmen i backen.

7-8
Sista kontrollen på första slingan. Något bitter över två bommar på första slingan. Lätt kontroll i en sänka, sedan följer snitsling till kartbytet. Hinner just se nästa start springa iväg, en halvtimme har runnit redan. In via den egna flaskan med sportdryck, spiller en portion maxim gel över fingrarna, får i mej en portion och sparar den sista till nästa varv...

8-9
Med kladdiga fingrar är det lite småjobbigt att få kontroll på kartan till slinga 2. Kort bit vänster med väg, in via ett litet sandtag, längs sluttningen mot en mycket liten brant. Hittar säkert.

9-10
Flakt, över en mosse, några steg på väg, Peter Sundelin susar förbi i en klunga över vägen. Jag viker dock in och upp för nästa sluttning. Över och ner på andra sidan, kontrollen är en liten höjd efter en liten mosse, tar den noga.

10-11
Andra gången för dagen till kontroll 112.

11-12
Ner för backen, över vägen, upp för nästa sluttning, skall åt ett annat håll nu så jag får klättra betydligt mer denna gång. Hittar den lilla stenen bra. Resan fortsätter i ensamhetens tecken. Men farten är passlig och kroppen känns mycket bättre än under första slingan.

12-13
Litet nerför, över en smal mosse och upp mot 106 för andra gången idag.

13-14
Kommer längs sluttningen på två små mossar, den ena med en stor sten brevid, vet precis var jag är. Dock har jag för brått och viker av för brant ner i sluttningen och kommer på en sänka 60m från kontrollen. Är något osäker, det går sakta, tar mej frammåt. Nu är jag ovanför rätt sänka men det tar ännu en stund förrän jag får syn på kontrollen. f*n...

14-15
Jobbigare avstånd följer, uppåt, rundar en brant stupkantad sänka ovanom och får en ganska gemytlig löpsträcka fram till kontrollen.

15-16
Ner för sluttningen, här har jag återigen någon med mej men har inget behov av att kolla vem. Här någonstans hörs nästa startskott, en timme har förflutit. hittar kontrollen utan problem, den är inte svår.

16-17
Sista kontrollen på andra slingan. Bara att köra på.

17-18
Andra kartbytet, mera vätska och en gelportion till. In en kort bit med skogsvägen, över en liten sträckad höjd och upp i sluttningen, det går uppför ända till kontrollen.

18-19
Härlig fin sträcka, brant sluttning på vänster sida, större mosse på höger sida, perfekt mitt emellan, här njuuuter jag max!!

19-20
Brant åt höger ut från kontrollen, över mossen, ner för backen, över vägen och upp för nästa backe för tredje gången. Ner mot en sten, blir dock litet osäker, Fröbergs röst ropar någonstans ifrån att jag skall fortsätta. Ner till stenen och stämpling, här möter jag någon okänd kille som tidigare sprang förbi mej ut från kartbytet. Han har varit för långt ner i sluttningen.

20-21
Tacksam över Frölles hjälp fortsätter jag längs sluttningen mot nästa kontroll, fast besluten över att möta upp med honom.

21-22
Sista gången mot branten och 112. Sluter upp med Frölle här och konstaterar att vi till två följande har samma kontroller.

22-23
Ner för backen än en gång och över vägen och upp på andra sidan. Skall nu ner till stenen jag kom till då jag skulle till fyran. Hittar kontrollen bra, men Fröberg håller på att stanna vid sänkan 30m för tidigt, båda koderna slutade ju med 3. Då vi är vid denna kontroll passerar Muukkonen, han är vid första kontrollen på sista slingan, vi ligger en bit efter. Han ser lugn och samlad ut.

23-24
Vi fortsätter upp mot den lilla höjden bland mossarna, för tredje och sista gången. Här skiljs dock våra vägar åt. Med hopp om att åter sluta upp inför sista slingan fortsätter vi åt var sitt håll.

24-25
Jag har en synkkä gaffling nu, låter dock inte detta påverka. Ner för sluttningen, över en mosse, hoppar över 3 diken och fortsätter upp för sluttningen på andra sidan. Tar det lugnt och försiktigt här. Kommer lite för långt åt höger men har full koll och korrigerar.

25-26
Kort sträcka, längs backen, tar det noga.

26-27
Ner för backen och en härlig lättlöpt sträcka mot nästa kontroll. En brant i en sluttning som går bra.

27-28
För sista gången mot sänkan som varit sista kontroll på alla korta slingor.

28-29
Sista kartbytet, de korta slingorna är över, men mer än hälften kvar ännu. Här är det några fler löpare tillsammans. Jag tar det mycket lugnt vid min egna flaska, tömmer den, det var ca hälften kvar, och tar min första squeezy med koffein. Har ännu inte rört flaskorna i det egna vätskebältet jag släpar på.

Sista slingan, först nu börjar det på allvar! Första kontrollen är mentalt och löpmässigt ganska slitsam medan orienteringsmässigt ganska enkel. Här är vi en större klunga och Fröberg ansluter också.

29-30
Ett riktigt shockavstånd. Ner, över en mosse, upp för en sluttning, mera mosse och sedan svag stigning en lång bit innan kontrollen skall letas fram i en vag sluttning.

30-31
Kort sträcka genom mossa och grönt och ris. Vi har anslutit med totalt 3 killar från Pellon Ponsi och i en såpass stor klunga behöver man själv inte fundera mycket på orienteringen, är dessutom ganska borta så tacksamt är det andra som hittar till kontrollen genom all grönska.

31-32
Kort sträcka genom mera grönt och väta. Vätskekontroll dessutom, knäpper en till squeezy med koffein här.

32-33
Lätt sträcka där man inte behöver fundera mycket, uppför en liten sluttningen och längs med en prickad linje in till kontrollen. Mitt på denna sträcka kommer min första varning. Lyfter benet högt för att få upp foten på en liggande trädstamm och det naffsar för första gången till litet i vänstra baklåret. Inget farligt men ändå en liten förvarning, hädanefter ganska noga med hur jag lyfter fötterna.

33-34
Dagens bästa kontrollsträcka, ca 5km fågelvägen. Jag och Fröberg är nu ensamma med vårt vägval, för att mentalt slippa ifrån litet kör vi upp på backen ganska nära 30e kontrollen, och ner på andra sidan till närmaste väg. Sedan kör vi runt med väg hela vägen till en liten stig som vike in strax och går tätt förbi följande kontroll. Ungefär halvvägs på avståndet kommer vi förbi en vätskekontroll och min tredje squeezy slinker ner.
Påväg in mot kontrollen springer mitt i sluttningen genom en grop med en kontroll, här tänkte Frölle återigen vika av alltför tidigt mot nästa. Ett tecken på att det börjar bli tungt, för vi är i början av en brant sluttning och vår kontroll är längst nere..
Såhär i efterhand borde man gått vänsterom men det är sak samma, jag sprang ju inte för seger utan för en stabil prestation. Efter denna monstersträcka är målet närmare än någonsin.

34-35
Nu kommer en riktigt härlig sluttning då vi skall upp tillbaka. Skämtsamt undrar jag med vilken steglängd Muukkonen flygit upp för denna backe.. Frölle får nu problem med krampande lår och uppför backen går jag ifrån honom. Dock får jag själv också vara försiktig för dom egna kramperna är nog itne alltför långt borta. Uppe på backen kommer åter löpsteget fram, men kontrollen är svår, en liten krok senare stämplar jag samtidigt med Olli-Jussi Korpinen.

35-36
Baklårsfarligt avstånd, sluttar nedför men ut över ett grönsträckat hygge. Är smått osäker stundom men tar ändå kontrollen säkert.

36-37
Bestämde mej för att runda högerom. Stannar dock vid vätskestationen, tar min fjärde squeezy, Korpinen springer förbi medan jag dricket, enligt mej ett stort misstag. Straxt efteråt på vägen måste han stanna medan jag fortsätter i "rask" takt med "pigga" ben. En liten sluttning uppför och in i risig skog. Nu är krampen nära, går genom grönt och ut på en mosse, nu krampar det lite lätt på insidan av framlåren för varje steg.. Kul! Jag springer dock oberörd vidare och tar kontrollen i lugn men säker takt.

37-38
Härlig längre sträcka som jag kollat in tidigare. Ner till vägen, till slutet av vägen, kortaste sträckan över mossen och upp på nästa väg. Den senaste vätskan och gelen har tagits upp i kroppen perfekt, inga kramper nu heller. Härliga tider! Rundar med väg för att kunna utnyttja 3 vätskestationer på raken. Femte och sista squeezyn klämdes vid stationen. Viker in mot skogen från den tredje stationen men blir tvungen att gå uppför för att undvika kramp. Plockar fram löpsteget genast backen jämnat ut sej något. Ganska knepig kontroll men tar den bra.

38-39
Nedför, flera löpare runt omkring mej, men dom är slut, kämpar bara för att ta sej till mål, medan jag har bestämt mej för att lämna dom bakom mej. Det blir en liten krok till denna kontroll, branten är mycket liten och vi kommer några meter för långt. Ingen fara!

39-40
Längs sluttningen, över en mosse och in till stenen. Ett antal löpare bakom mej, men dom hålls där, jag känner mej "urstark" nu!

40-41
Mera uppför, härligt! Springer uppför längs en mosse och sneddar in till kontrollen via en annan mosse. Ser ingen annan med gul nummerlapp i närheten.

41-42
Susar rakt ner till vägen, en bit längs vägen, hittar en vätskekontroll som inte är ämnad för mej men vakten tycker jag skall ta en mugg vatten i alla fall, tacksam över vätskan samlar jag mej för the last dash to the finishing line! Ner för sluttningen till en bor över diket. Upp längs hygget till kontrollen.

42-43
The end is near, I'm full of fear! Kastar en blick över axeln, ingen där. Jagar ändå på, härlig sträcka, hälften bra, hälften grönt och småjäkligt.

43-44
Pressar mej själv genom blötmossen och över diket mot sista kontrollen. En snabb blick över axeln, inga gula nummerlappar..

44-Mål
Ännu några blickar över axeln, drar ut på steget och springer med ett lätt steg över mållinjen. En sista stämpling och vårens äventyr är över!

Dock kommer ju ett mörkt moln på min klara himmel, då jag får mellantiderna i handen ser jag till min besvikelse att Beckis gått i mål endast 2 minuter tidigare... Oj jävlar vad jag hade sprungit om jag hade sett honom någonstans på slutet!! Nåväl, nästa år!

Pigg, glad och överlycklig är jag i mål på en fin 30e placering drygt 59min efter segrande Petteri Muukkonen. Det största orosmolnet, orkar jag runt, är skingrat! Jag är mer än nöjd med dagen!
Och som en fin bonus, jag har aldrig känt mej såhär pigg efter en ultralång distans. Fantastiskt!

/JJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar